De flesta av dessa bilar har sålts direkt av bilhandeln till andra länder utan att de ens har rullat en enda meter på de svenska vägarna. Man skulle kunna misstänka att de krockats men i Vägtrafikregistret finns uppgifter om att bar nio har skrotats.
Orsaken till att supermiljöbilspremien infördes var att stimulera försäljningen och användandet av nya bilar med lägre lokal påverkan på klimatet. Till och med senaste årsskiftet hade Transportstyrelsen betalat ut knappt 5 000 premier á 40 000 kronor styck för nyregistrerade supermiljöbilar. Men när det 2014 blev tydligt att de utlovade pengarna inte skulle räcka till alla som köpte en supermiljöbil, avstannade nyregistreringarna och osäkerheten spred sig bland nybilsspekulanterna. Bristen på både pengar och klara besked har förmodligen bromsat utvecklingen mot en övergång till en mer klimateffektiv vagnpark.
Det är bara 15 av de försvunna bilarna som är av den mest populära supermiljöbilen, Mitsubishi Outlander, medan mer än hälften av premierna, 146 stycken, betalats ut för Volvos laddhybrid V60.
Volvo Personvagnar är de som har fått flest premier för bilar som försvunnit eller 36 stycken till ett sammanlagt värde av 1,44 miljoner kronor. Alla dessa premier delades dock ut före november 2013. Det var då det avslöjades att vissa bilhandlare hade registrerat V60-laddhybrider, fått premien på 40 000 kronor och sedan exporterat bilen till företrädelsevis Holland, där efterfrågan varit större än tillgången på laddhybrider.
I januari 2014, två månader efter att missbruket med supermiljöbilspremier uppmärksammats, fick Volkswagen Finans Sverige AB utbetalt 480 000 kronor för tolv Volkswagen Up, som sedan dess har lämnat landet.
Medan Volvo Personvagnar efter uppmärksamheten slutade ansöka om premier för bilar som sedan exporterades, fick Volvohandelns PV Försäljnings KB så sent som under 2014 sju premier utbetalda för bilar som inte längre finns i Sverige.
Premierna betalas ut till den som köper och ställer på en ny supermiljöbil. De flesta premier har därför betalats ut till bilhandlare och finansbolag. Den bilhandlare som fått flest premier för försvunna bilar har fått 720 000 kronor för 18 stycken Volvo V60. 15 av dessa premier har betalats ut efter att problemet med premier för exportbilar uppmärksammades.
Totalt har bara fyra av de 266 premierna för försvunna bilar betalats ut till privatpersoner.
Om regeringen varit på alerten kunde man ha täppt till kryphålet när man förlängde supermiljöbilspremien strax före årsskiftet!