Impreza är sannolikt Subaru-familjens mest kända modellnamn. Redan för sådär 20 år sedan kände de flesta till Impreza, men långt ifrån alla var medvetna om att det var en Subaru. Nu är det dags för varumärkesikonen att presentera sig i sin femte generation. En helt igenom ny bil, som dessutom utnämnts till säkrast i sin klass – av alla oberoende testinstitut på samtliga kontinenter.
Impreza lanserades 1992 och utvecklades initialt för att möta de regeländringar som skett i WRC (World Rally Championship). Subaru behövde en mindre, lättare och snabbare bil än Legacy. Trots att det nu är över tio år sedan Subaru tävlade i Världscupen, förknippas modellnamnet fortfarande med varumärkets framgångar i rallyskogen. Impreza-logotypen togs bort från WRX STI i samband med förra generationsskiftet (2011).
Femte generationen Impreza är helt ny från grunden. Bilen har en helt nyutvecklad bottenplatta, ny kaross, ny interiör och en motor som är omarbetad med 80 procent nya delar. Subarus mål är att bygga Världens säkraste bilar och Impreza har redan visat sig hålla vad den lovar. Högsta betyg i amerikanska IIHS, Top Safety Pick +, full pott i japanska NCAP med den högsta utdelade poängen någonsin och korad till årets säkraste lilla familjebil i Euro NCAP med högsta poäng för barnsäkerhet.
Större längd 4,46 m (+ 4,5 cm), bredd 1,775 m (+ 3,5 cm) och höjd 1,48 m (- 1 cm).
Interiört innebär det att höjdutrymmet ovanför framstolarna är oförändrat men axelbredden har ökat till 1,441 m (+ 2,9 cm).
Utrymmet i baksätet har blivit mer generöst, både på höjden och bredden. Bagageutrymmet har också ökat, med baksätet nerfällt till 1.310 l (+ 40 l) och med 5 personer i bilen till 385 l (+ 5 l). Dragvikten är 1.200 kg och samma gäller även med B-kort.
Impreza lanseras med två motoralternativ: en 1,6-liters bensin-Boxer och en dito 2-liters. 2-litersmotorn har fått direktinsprutning och levererar 156 hk med en utdragen vridmomentskurva för bästa körbarhet. Bägge motorerna är Euro 6c (utsläppsstandard) och uppfyller således Europas strängaste miljökrav. Automatväxellådan är en 7-stegad Lineartronic. Första växeln är lägre än tidigare generation, vilket ger en snabbare sprint från noll till hundra samtidigt som högsta växeln är högre för lägre bränsleförbrukning. Självklart är Impreza permanent fyrhjulsdriven med 60-40-fördelning och Active Torque Split.
Säkerhet
Förarassistanssystemet EyeSight har av flera oberoende testinstitut klassats som Världens bäst fungerande. EyeSight är aktivt upp till 180 km/h och standard på nya Impreza. Systemet innefattar sju funktioner. Förutom bland annat autobroms, adaptiv farthållare, vingelvarning och filhållningsassistans har den nu kompletterats med automatisk återstyrning. Undersökningar visar att bilar med EyeSight är inblandade i drygt 60 procent färre olyckor och de så kallade upphinnandeolyckorna har minskat med hela 84 procent. I alla krocktester som hittills publicerats har nya Subaru Impreza erhållit högsta betyg.
Subaru Impreza är också försedd med Active Torque Split, som fördelar kraften under körning beroende på trafikförhållanden och väder. Vid normal körning är 60 % av drivkraften på fram- och 40 % på bakhjulen medan det vid start och i motlut är 50/50. Vid halt väglag går mer kraft till bakhjulen.
Impreza har också Subarus nya plattform, som är förberedd för olika typer av drivlinor som hybridlösningar, ren eldrift och självklart förbränningsmotorer.
Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Subaru sedan över 30 år och där är man förväntansfulla på nya Impreza.
– Vi och våra kunder är bortskämda med att Subaru ligger i framkant när det gäller både komfort och säkerhet, säger Niclas Dahlbom, försäljningschef på Dahlboms Bil. Det visar sig i de återkommande enkäterna där Subaru alltid ligger i topp när det gäller nöjda bilägare.
Nya Subaru Impreza hade Sverige-premiär 20 april och kostar från 214.900 kronor.