Efter alla tusentals rostskyddstester som vi inom Svensk bilvård har gjort på såväl nya som begagnade bilar i många år, så ser vi att biltillverkare och bil importörer inte anpassar rostskyddet till klimatet där bilarna ska rulla. Till följd av att bilar inte blir rostskyddade när de är nya, så kan man ju lätt räkna ut att bilarna inte bibehåller sin krocksäkerhet och andrahandsvärde. Ofta så blir det kostsamma reparationer till följd. Det lämnas alltid en s.k rostskyddsgaranti på allt mellan 6 till 30 år och det låter ju naturligtvis jättebra när man ska köpa bil, men det betyder inte att bilen är rostskyddad som de flesta tror. Garantin gäller endast om det på grund av ett fabrikationsfel rostar igenom en plåt och då ska rosten även komma innifrån ett slutet hålrum. Läser man vidare i garantin så står det oftast att bilar som ska rulla i vårat klimat med saltbemängda vägbanor, så bör bilen rostskyddas med godkända rostskyddsprodukter för att inte korrosion ska uppstå. Till alla som är mån om sin säkerhet och andrahandsvärde så råder jag alla till att göra en fackmannamässig utförd kontroll av rostskyddet, då får man i alla fall reda på roststatusen på sin bil. Alla Svensk bilvård stationer utför en test på 65 punkter som även innefattar att man tittar in i balksystem med fiberoptik. Vi ger även tips och råd om hur man ska sköta sin bil på bästa sätt även när det gäller lack och motor. Ring gärna till närmsta Svensk bilvård anläggning för konsultation.