De flesta motorentusiaster förknippar säkert namnet Tatra med sällsamt strömlinjeformade 4-dörrars sedaner med bakmonterade luftkylda V8-or från 50- och 60-talet, och de som rest runt i Östeuropa har nog lagt märke till att Tatra är en stor lastbilstillverkare.

Bild ovan t.h: Den orangefärgade bilen är den första Tatra Phoenix 8x8 som såldes i Sverige och rullar hos ett åkeri utanför Stockholm
Bild nedan t.h: Bo Lindgren är nöjd ägare till Tatra Phoenix 8x8 nr 2 i Sverige och har redan beställt en till likadan Tatra.

Tatras personbilstillverkning är sedan 1999 historia men lastbilstillverkningen lever i allra högsta grad och några få exemplar rullar sedan något år faktiskt i Sverige. YAX 241 är en av två lastbilar i Sverige hittills.
Tatra har lång erfarenhet av att bygga både robusta lastbilar och lastbilar för tyngre anläggningsarbeten, och satsar nu även på att ta sig in på den svenska marknaden med i första hand sin 8-hjuliga allhjulsdrivna flakbil Phoenix. Vi tittade närmare på ett av de få Phoenix-exemplar som rullar på svenska vägar och som visades upp på entreprenadmässan Maskinexpo den 27-29 maj.
Bo Lindgren i Dyltabruk utanför Örebro äger och driver ett åkeri och jobbar med mark- och anläggningsarbeten, och en av hans senaste investeringar är en allhjulsdriven 8-hjulig Tatra Phoenix som levererades för några månader sedan. Den kör grus, jord och berg på vägbyggen och på anläggningsjobb får snart sällskap av en till likadan Tatra som Bo beställt.
Varför föll valet på en 8-hjulig Tatra? Du kan ju inte ha sett någon liknande lastbil i arbete i Sverige?
– Jag har sett dem i arbete utomlands och blev imponerad av dem.
Vad var det som gjorde dig imponerad?
– Framkomligheten och att du kan använda den som en traditionell dumper i terrängen och dessutom åka på vägen lagligt. Dagens dumprar har ju blivit så stora och breda att man inte får köra dem på allmän väg längre.
Skulle du säga att det finns någon jämförbar konkurrent till den här bilen på Sverigemarknaden?
– Nej det gör det inte. Den individuella hjulupphängningen, att man inte har stela axlar, är den stora skillnaden. Och med åttahjulsdriften och fulldiffad så blir det en otrolig framkomlighet.
Att jämföra Tatras åttahjuliga Phoenix med någon annan lastbil på marknaden idag är inte helt enkelt för den som går i köptankar:
– Den är dyrare än en jämförbar lastbil men något billigare än en dumper, säger Bo Lindgren.
Och när det gäller teknik och komfort så är Tatra i nivå med de andra lastbilstillverkarna på marknaden idag, tycker Bo Lindgren.
Tatra Phoenix hytt kommer från konkurrenten DAF, som Tatra har ett samarbete med. Motorerna i Tatras lastbilsprogram kommer från Paccar (som tillverkas av DAF) och 13-literssexan i Phoenix uppfyller Euro 6-kraven.
Tatras 8-hjuliga Phoenix är försedd med den ovanliga finessen oberoende pendlande halvaxlar med luftfjädring på alla axlar, vilket betyder att hjulen på vänster sida sitter 8 centimeter längre fram än motstående hjul på höger sida:
– Det gör att om du kör över en ojämnhet, till exempel en broskarv, går inte båda hjulen i hjulparet över ojämnheten samtidigt. Och då slår det inte lika mycket när du kör över. Det blir mjukare och bekvämare för dig som förare att köra över ojämnheter, berättar Robert Cordestam på Cordestam Maskin utanför Örnsköldsvik.
Tatra tillverkas i Tjeckien och utöver Phoenox-serien har man bland annat brandbilschassin och tunga militärfordon i sitt modellprogram, där det sistnämnda är lite av en paradgren för Tatra.

FAKTA Tatra Phoenix 8x8 MX13
Motor: Paccar; rak 6-cylindrig turbodiesel på 12,9l. 510hk/2500Nm vid 1000-1425rpm
Transmission: ZF automatväxlad AS-Tronic
Lastar: 13 ton
Däck fram: 16.00R20
Däck bak: 24R21