Är elbilar nästa miljöflopp
8/3, 2018 kl. 22:47Om alla Sveriges bensin- och dieseldrivna bilar ersattes med eldrivna bilar, hur mycket mer elenergi skulle vi behöver producera för dem? Googlade frågan och det finns ingen absolut sanning. Några som verkade trovärdiga räknade ut att 24 Twh elenergi skulle räcka för hela bilflottan. Någon trodde att vi skulle kunna spara el som motsvarar det. Hur troligt att vi skulle lyckas spara lika mycket el som produceras av Forsmarks tre reaktorer! De producerade 2016 tillsammans 24 TWh. Tre kärnkraftverk behövs alltså för att försörja en svensk elbilspark!
Summan av kardemumman: om vi inte gör gigantiska elbesparingar så krävs ett nytt Forsmark med tre reaktorer. Till det kommer att tillverkningen av batterier till elbilar är så pass energikrävande att elbilens klimatnytta delvis försvinner.
Är elbilen en gigantisk miljövinst eller en miljöflopp? De senaste åren har ju så kallade miljöbilar premierats för att efter något år bli klassade som mer eller mindre miljöbovar! Är elbilens miljövänlighet en fantasi eller är det på riktigt? När vi färdas i elbilen släpper den inte ut några miljöfarliga ämnen till luften, men hur ser den totala miljönotan ut?
Historiska fakta: 1899 var 90 procent av New York City's Taxibilar eldrivna. Utvecklingen av elbilar sägs ha bromsats av de mäktiga oljebolagen för att skydda deras marknad.
Den som lever får se!
Torbjörn Edlund
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!