Bertil - skapare av ett av Sveriges största privatägda bilföretag
16/9, 2008 kl. 12:42Hade det inte varit för hans pappa hade Bertil Andersson förmodligen blivit läkare.
- Då hade ni kanske hittat mig iklädd vit rock på Gävle sjukhus, säger han och skrattar.
Men Bertil bestämde sig för att föra entreprenörsandan i familjen vidare och i dag är han styrelseordförande för ett av Sveriges största privatägda bilföretag - Bilmetro - med 500 anställda.
– Jaså, det blev någon mer med på bilden, kunde just tänka mig att det var du Johan, säger han leende till en bilmekaniker som går förbi precis vid fototillfället.
- Det är en del av glädjen med ett företag, sammanhållningen med arbetskamraterna, tillägger han.
När Bertil, år 1986, köpte Bilmetro arbetade omkring 80 personer i företaget. Idag har den siffran ökat till 500. Men så har man också utökat verksamheten med 16 driftsställen i Gävleborg och Dalarna.
- För att möta kundernas krav på ett brett sortiment har vi dessutom ökat antalet märken. I dag säljer vi Scania, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Honda och Kia. För att bredda oss på lastbilssidan förvärvade vi nyligen också Gävleföretaget TCC, Truck and trailer center, som entreprenören Lars Jonsson byggt upp, berättar Bertil och tillägger:
- Magnus Carlsson är ny vd för vårt lastbilsföretag Bilmetro Lastbilar AB. Vi är väldigt glada att ha Magnus hos oss, han är väldigt duktig och var med och startade taxiföretaget Stor & Liten där han också var vd. Örjan Carlsson är en annan klippa som sedan många år ansvarar för personbilsverksamheten i Gävleborg.
Äldsta bilföretag
Bilmetro är ett av landets äldsta bilföretag. Grunden lades redan 1922 och det var förstås långt innan Bertil Andersson kom in i bilden.
Företaget startade i Hudiksvall under namnet Bil Lönnberg, senare Bil & Buss. Under de första 20 åren såldes flertalet bilmärken, men 1944 blev Bilmetro representanter för Scania. Några år senare kom Volkswagen följt av Audi.
Så långt Bilmetros historia. Bertil Anderssons historia är en annan även om de länkades samman för 20 år sedan.
Det började för 68 år sedan i Norrland där Bertil Andersson föddes i Kramfors. Pappa var egenföretagare och mamma skötte firmans alla papper.
- Min pappa Ernst hade ett företag som lagade cyklar, sedan blev det motorcyklar och så småningom bilar. Efter andra världskriget blev pappa erbjuden att bli återförsäljare av bilar samtidigt som han behöll bilverkstaden, berättar Bertil som växte upp med entreprenörsandan. Men valet att han också skulle bli egenföretagare var inte alls självklart från början.
- Min mamma kom från en lärarfamilj, hon hade nog gärna sett att jag blivit läkare. Jag var själv sugen att läsa till det, men så började jag jobba extra åt pappa under plugget och det ena gav det andra.
Läsa vidare
Bertils pappa var autodidakt och ansåg att kunde man bara läsa, skriva, räkna och hade ett sunt förnuft så kunde man klara det mesta.
Sonen beslutade sig ändå för att läsa vidare, dock inte till läkare, utan till civilingenjör och civilekonom.
- Efter utbildningen blev jag erbjuden jobb som servicechef på Volkswagens bilverkstäder i Stockholm, berättar Bertil som hade en perfekt bakgrund, nästan uppväxt i bilbranschen som han var.
Bertil klättrade vidare och blev försäljningschef för Volkswagen i Stockholm, och snart fick andra företag upp ögonen för den unge och driftige chefen.
- Jag blev erbjuden vd-posten hos ett företag som heter Hesselman. De importerade komponenter till fordon, berättar Bertil som några år senare blev erbjuden ännu en vd-post. Den här gången i Saab-Scanias återförsäljarbolag (Bil & Buss Förvaltnings AB).
Han trivdes bra som vd, men entreprenörsandan gjorde sig emellanåt påmind och tankarna på att driva något eget växte sig allt starkare.
Starta något eget
- Jag hade varit vd två gånger och nu kändes det intressant att starta något eget. Att gå tillbaka till den delen av livet, uppväxt som jag är i en företagarfamilj.
Bertil började söka efter intressanta objekt och hittade till slut det han letade efter i Gävle. Att just Gävle blev ny bostadsort för familjen var ingen slump.
- Jag tittade på vilka företag som gick att köpa, sedan är jag uppväxt i Västernorrland och min hustru i Holmsund. Vi tyckte det kändes bra att komma norr om Dalälven.
Bilmetro är i dag ett av Sveriges största bilföretag och också det företag med huvudkontor i Gävle som har flest anställda och högst omsättning.
Bertil tycker att företagsklimatet i regionen är bra och han säger att han aldrig haft några större problem, vare sig med utbyggnader eller andra tillstånd.
- Det har fungerat bra för vår del, men så har vi alltid haft en bra dialog med kommunen. Vissa har jag haft mer kontakt med, exempelvis Håkan Vestlund som nyligen gick bort, det var en bra kille, säger Bertil som menar att det mesta går att lösa om man samarbetar.
Lämnat över vd-posten
I dag är Bertil Andersson pensionär, men även om han dragit ned och lämnat över vd-posten till sonen Filip, är han fortfarande ordförande för Bilmetros styrelse.
- Det blir Filip som driver företaget vidare nu. Förhoppningsvis bygger han vidare på det vi har och förkovrar verksamheten successivt, säger Bertil som knappast blir sysslolös själv.
- Jag är styrelseledamot i flera andra företag, men de finns i andra branscher än vår. Sedan hoppas jag att min fru och jag ska kunna resa lite mer, säger Bertil som inte har några planer på att lämna regionen.
– Vi trivs väldigt bra i Gävle, det är en lagom stor stad och nära till allt. Jag reser mycket och det går snabbt att ta sig till Stockholm och norrut. Både med tåg och bil, säger han.
Camilla Lagerqvist
Fakta:
Namn: Bertil Andersson
Ålder: 68 år
Gör: Styrelseordförande för Bilmetro, styrelseuppdrag i flera andra företag
Familj: Hustru och tre vuxna barn
Bor: I Villastaden
Fritidsintressen: Affärer, ekonomi och företagande. Sedan är jag väldigt sportintresserad och jag tycker om att resa. Att läsa böcker är ett annat intresse, det är en fin stund på kvällen när jag får ta fram boken.
Smultronställe i regionen. Jag måste säga vårt fritidshus i Leksand. Det är så vackert runt Siljan. Men jag tycker också väldigt mycket om Gävle, Furuvik och området vid Norrlandet och Engeltofta.
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!