Formel-1 fantast minskar bilens driftkostnader
16/5, 2011 kl. 10:38Här har vi äntligen, en liten men naggande god bilverkstad, som ser till att du kör säkrare och något billigare efter varje service!
Och vad är hemligheten?
- Det är ingen hemlighet alls, förklarar Aka Maher, som driver Shomaher Bilservice på Atlasgatan i Gävle (Uttalas: Schumacher!)
- Här handlar det mest om kunnande och erfarenhet tillsammans med bra verktyg och lite bättre och exaktare utrustning!
- Fråga de som kör bilarna – Så får du se! (Och det har svenskpress.se faktiskt gjort.) Se nedan!
- I år har vi skaffat en ny utrustning för nitrogen (kvävgas N2) för däcken, en ny och mycket exakt hjulbalansering, en ny AC-påfyllare och - inte minst för att korta demonteringstider - en splitterny induktionsvärmare!
Vi frågar först Jashar på Java Coffee Shop vid Stortorget. Gammal kund hos ”Schumacher”: - Schomaher Bilservice har gjort service och reparerat våra bilar sedan lång tid tillbaka. Alltid snabb service och noll problem! Driftkostnader? Ja, det har i vart fall inte blivit dyrare trots att drivmedelspriserna rakat i höjden!
Och sedan hör vi med Jan Jonsson, Gästriklands Mekaniska, som själv kör på nitrogenfyllda däck: - Jag har tydligt märkt bättre väghållningsegenskaper och att bilen kan stå still länge utan att däcken deformeras!
Och här kommer lite uppgifter om nyinvesteringarna:
Shomahers pumpar in Nitrogen (Kvävgas N2
– som utgör 4/5 av luften som omger oss) i däcken istället för luft. Trycktanken och kompressorn för nitrogen är tillverkad hos
Atlas Copco.
Bränslekostnaden minskar. Väl värt de 25 kronor per hjul och fyllning som det kostar extra.
En utrustning klarar upp till 25-30 personbilsdäck per timma. Det tar inte längre tid än fyllning med tryckluft. Praktiskt maxtryck på däcken är 7 bar (8 gånger normala lufttrycket utomhus).
Däcken håller rätt däcktryck i upp till fyra gånger längre tid. Ger bättre grepp och säkrare bilkörning.
Däcken håller också lägre temperatur vid körning, som gör att de håller längre.
Rätt däcktryck ger lägre bränsleförbrukning och mindre däckslitage.
Eftersom kvävgasen också fungerar som skyddsgas mot rost, så slipper man det vanliga rostangreppet i anliggningsytan mellan däck och fälgkant.
Den nya, mikroprocessorbaserade, hjulbalanseringsmaskinen är en snabbjobbad och tekniskt avancerad balanserare med tydlig LCD bildskärm.
7 olika program för standard och alu fälgar. Displayen visar tydligt och lättförståeligt de arbetsmoment som pågår. Mera automat än halvautomat!
Mäter t ex automatiskt distans och diameter med en avancerad mätarm.
- Vi gör också AC-service här på Atlasgatan. Provtryckning och felsökning ingår i vår kompletta AC-service inklusive påfyllning och kontroll. Vid fel på systemet krävs reparation och byte av delar som vi också fixar. Vi är givetvis certifierade och har alldeles ny utrustning.
- Kanonsnabb AC-service medan ni väntar!
Slutligen har vi induktionsvärmaren som är ett kvalitetsverktyg för demontering, och som
sparar mycket arbetstid! Induktionsvärmen gör det möjligt att enkelt och snabbt:
- Få fastrostade muttrar och bultar att lossa lätt och snabbt
- Värma och glödga kaross- och chassidelar
- Enkelt avlägsna skyddsmassa på plåtdetaljer
- Återanvända demonterade delar
- Förenklar demontering och montering av t ex hjullager
- Limmade delar och material avlägsnas lätt och snabbt som t ex lister
- Limmade glasrutor. Snabbt och enkelt får man bort dessa.
- Delar av plast och gummidetaljer såsom gumminipplar, bromsnipplar, dekaler, klistermärken och ljuddämpande material tas också lätt bort!
- Årets investeringen är av storleksordningen 100 tkr
totalt + utbildningskostnader. Så nu är vi rustade! Vi gör din bil bättre – och vi är snabba och effektiva!
- Välkommen in och testa oss! avslutar Mr. ”Schumacher.”
Hör gärna av er till Maher för ytterligare information på:
Shomaher Bilservice
Atlasgatan 13, 802 86 Gävle
026-12 12 90, 0736-13 42 39’
shomaher@hotmail.com
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!