Fyrhjulsdrift för 88 öre per mil
7/4, 2016 kl. 23:07Kan det bli billigare och nyttigare? Polaris Ranger EV är både stark och billig i drift tack vare eldriften. Ett perfekt fordon för den som vill ha en fyrhjuling men ändå tänka på miljön! Ranger EV kan köras i upp till 8 mil på en laddning eller upp till 3 timmars användning på en laddning under optimala förhållanden. Den laddas 75 % på en timme med snabbladdning, precis lagom för att man ska kunna göra det under lunchrasten, och det räcker med ett 6 Ampere eluttag, 220 V.
– Vi har en Ranger EV för provkörning, säger Niclas Falkenström, ansvarig för Polaris på Dahlboms Bil. Vi har fått flera förfrågningar från företag som behöver en eldriven fyrhjuling för bland annat parkskötsel.
Ranger EV kan köras med drift på ett, två eller fyra hjul. Maxlasten på flaket är nästan 230 kilo och max släpvagnsvikt 680 kilo. RANGER EV är tyst, avgasfri och passar perfekt som en inomhustraktor i stallet eller i ladugården. Den är också näst intill underhållsfri. Polaris unika system ON-DEMAND frikopplar automatiskt framhjulen när de roterar snabbare än bakhjulen, det vill säga när bakhjulen tappar fästet och slirar så kopplas driften på framhjulen in. Maskinen blir därmed stabilare och mer lättmanövrerad, likväl mindre slitage på däck och underlag, till exempel gräs.
– Eftersom Ranger EV är traktorregistrerad kan den köras både i staden och i skogen, säger Tomas Andersson, ansvarig för Polarisbutiken. Det är en speciell känsla att glida fram helt ljudlöst!
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!