Gasbil från Trollhättan
9/1, 2012 kl. 18:17Hur går det med tillverkningen av Subarus gasbilar i Trollhättan? Det går alldeles utmärkt, den 2 januari startade Subaru tillverkningen! En händelse som kommit i skymundan av rapporteringen om Saabs öden och äventyr.
- Vi har kapacitet att tillverka 200 bilar per månad på ett skift, berättar Thomas Possling, informationschef på Subaru Nordic. Initialt kommer vi att sysselsätta 40-50 personer för tillverkningen.
De första bilarna kan levereras i månadsskiftet januari-februari, så det är bara att snarast kontakta Bilvaruhuset Dahlboms i Gävle för bli först i stan med en Subaru gasbil. Tankningsställe finns på Sörby Urfjäll, Utmarksvägen 8 C, mittemot Gästrike Återvinnare.
Många befarar att gastankarna tar stor plats, men det är bara delvis sant.
- Vi monterar 4 gastankar i våra bilar varav två placeras under det ordinarie golvet, berättar Thomas Possling. Dessutom är våra gastankar tillverkade av kompositmaterial som väger ca 50 procent mindre än tankar av stål, vilket gör de stjäl mindre av lastkapaciteten.
Kompositmaterialet är minst lika starkt som stål och har dessutom en flexibilitet, vilket gör att tankarna klarar en kollision bättre än en ståltank.
Den ordinarie besintanken behålls i Subarus bilar, vilket gör att räckvidden på en tankning (bensin + gas) blir minst 110 mil, vilket innebär att man på en tankning kan köra sträckan Gävle-Åre (49 mil) tur och retur och ändå ha soppa för att göra utflykter!
Utsläppen för en gasbil är 26 gram/km vilket skall jämföras med bensindriftens 188 gram/km!
Det bilar som utrustas med gasdrift är Subaru Legacy och Outback. Prisexempel: Subaru Lagacy 2,5 med steglös automat, 337 900 inkl moms.
Bilvaruhuset Dahlboms är mångårig återförsäljare av Subaru och ligger i startgroparna för att kunna erbjuda gasbilar.
- Vi har beställt en demobil, så det är bara att höra av sig till oss, säger Christer Dahlbom. Jag tror att intresset blir extra stort med tanke på att förmånsvärdet reduceras så kraftigt!
Eftersom bilen kan drivas med både gas och besin behöver man inte bekymra sig inför långkörningar!
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!