Hyundai i40 - utmanare på tjänstebilsmarknaden
25/8, 2011 kl. 14:52Nya Hyundai i40 kombi, som introduceras i Sverige i september, är en av byggstenarna i Hyundais nya devis ”New Thinking. New Possibilities”. i40 är verkligen ett bevis på hur långt Hyundai har kommit under senare år och visar hur man tänker positionera produkterna och varumärket i framtiden. Euro NCAP har gett i40 fått fem stjärnor i säkerhetsorganisationens krocktest, ett test som blivit allt tuffare!
Med ett axelavstånd på 2 770 mm, har i40 de allra bästa innerutrymmena i klassen. Hyundai i40 kombi kommer med fyra motorer, samtliga Euro5-godkända. Två direktinsprutade bensinmotorer (1,6 liters motor på 135 hk respektive 2,0 liters motor på 177 hk) samt två dieselmotorer (1,7 liter med115 respektive 136 hk). Sexväxlad manuell växellåda är standard och till de båda större motorerna finns en sexväxlad automatlåda som tillval.
Utrustningsnivån är hög med bland annat anslutningsprogram som Bluetooth handsfree, värme- och ventilationskanaler även till baksätet, eluppvärmda säten på ytterplatserna bak, system för automatisk borttagning av imma, stöldlarm mm. Standard är också elektroniskt antisladdsystem (ESP), låsningsfria bromsar (ABS) med elektronisk bromskraftfördelning (EBD) och panikbromsassistans (HBA) samt integrerad styrnings- och stabilitetskontroll (VSM).Dessutom utrustas i40 med dubbla krockkuddar fram (urkopplingsbar på passagerarsidan), sidokrockkuddar fram, knäkrockkudde på förarsidan, takmonterade krockgardiner för fram- och baksäte samt bältessträckare/belastningsbegränsare, bältespåminnare och aktiva nackskydd fram.
Hos Hyundais återförsäljare i Gävle, Bilvaruhuset Dahlboms Bil förväntar man sig att i40 även skall locka många tjänstebilsköpare.
- En fastastiskt fin bil med en diger standardutrustning som alla tjänstebilsköpare borde testa när de skall köpa ny bil, säger Christer Dahlbom, VD på Dahlboms Bil.
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!