Hyundai IONIQ - miljöbil med tre olika miljö-drivlinor
1/12, 2016 kl. 14:28Hyundai IONIQ hade Sverigepremiär 30 november. Det är världens första bil med tre olika miljödrivlinor baserat på en och samma kaross. Först ut är Hybriden och Elbilen medan Plug-In lanseras sommaren 2017. Euro NCAP har säkerhetstestat nya IONIQ och belönat bilen med toppbetyget fem stjärnor!
IONIQ är som standard utrustad med bland annat autobroms med kollisionsvarning (som detekterar fotgängare), filhållningsassistans och filhållningsvarning samt adaptiv farthållare. Med nya IONIQ låter Hyundai köparna själva avgöra vilken typ av miljöbil som passar dem. Därför kan man välja mellan tre olika elektrifierade drivlinor: hybrid, elbil och laddhybrid.
- Den femstjärniga utmärkelsen från Euro NCAP för IONIQ stärker Hyundai Motors fokus på att göra tekniskt avancerade bilar tillgängliga för alla”, säger Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer på Hyundai Motor Europe. IONIQ levereras som standard med toppmoderna, aktiva säkerhetsfunktioner vilket gör bilen till en av de säkraste inom sitt segment då kunderna inte skall behöva kompromissa med varken miljövänlighet eller trygghet bakom ratten.
Euro NCAP testade IONIQs standardutrustade autobroms med framgångsrikt resultat. Systemet varnar föraren för nödsituationer och bromsar dessutom automatiskt om så krävs. Filhållningsassistenten med varningsfunktion uppmärksammar föraren med ljud och lampor om bilen byter fil utan att markera med blinkers. Dessutom lägger den lätt tryck på ratten för att guida föraren tillbaka i rätt position på vägen.
Den adaptiva farthållaren (standard på IONIQ) bidrog även till det femstjärniga betyget. Den säkerställer en jämn fart och håller avståndet till framförvarande fordon genom att accelerera och bromsa automatiskt.
Systemet innefattar även så kallad AutoStop-funktion med motoravstängning när bilen står stilla. Utöver de funktioner som Euro NCAP testar levereras IONIQ även med döda-vinkeln-varning och ett system som varnar för korsande trafik när bilen backar. Funktionerna minskar risken för kollisioner och ger ökad trygghet hos förare och passagerare.
IONIQs lätta men vridstyva kaross är resultatet av såväl avancerad design, konstruktionsmetoder som materialval, vilket genomsyrar alla modeller. Det möjliggör en mer anpassningsbar hantering av bilen samt extremt hög säkerhet eftersom konstruktionen även absorberar energi vid kollisioner. Totalt är IONIQ utrustad med sju krockkuddar, inklusive en som skyddar förarens knän. Även dessa passiva säkerhetsaspekter var ytterligare faktorer som bidrog till det slutgiltiga betyget från Euro NCAP.
IONIQ Hybrid finns nu tillgänglig för både provkörning och försäljning hos Bilvaruhuset Dahlboms Bil, som är Hyundais återförsäljare i Gävle. Pris på IONIQ Hybrid från 249 900 kr.
– Det är en upplevelse att köra Hyundai Ioniq, säger Niclas Falkenström, försäljningschef hos Dahlboms Bil. Den är ju en miljöbil med väldigt hög säkerhetsstandard som kommer att tilltala medvetna köpare.
Tilläggas kan att Gävle kommun ska anlägga ytterligare 83 nya laddstolpar 2016-2017, vilket innebär att det kommer att finnas totalt 166 laddningsplatser i kommunen inklusive en i Bergby och en i Hedesunda.
Mer information om Hyundai IONIQ: http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai och http://www.hyundai.se/ioniq
Hyundai Bilar AB, http://www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 88 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.
Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.
Mer info: http://www.hyundai.se • http://www.facebook.com/hyundaisverige • @HyundaiSverige på Instagram
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!