Som kuriosa i sammanhanget kan vi nämna att auto motor & sports testchef, Mikael Johnsson, arbetade på Jösse Car under en kortare tid. Det var säkert inte Mikaels fel, men Jösse Car fick inte riktigt vind under vingarna och avslutade sin verksamhet 1999. Då hade 43 exemplar av Indigo 3000 byggts och därmed förstår alla att de fåtaliga vagnarna idag är att betrakta som samlarbilar.
Men det kommer en ny chans att äga denna ursvenska sportbil. Företaget von Braun Holding AB förvärvade under våren 2014 de samlade tillgångarna i Indigo Cars. Under hösten har man arbetat med att förnya och uppgradera sportbilen Indigo. Under ledning av Hans Philip Zachau och Lighthaus Industrial Design i Göteborg har man modifierat exteriördesignen.
- Efter några workshops hos von Braun i Skene definierades projektet väldigt tydligt, berättar Hans Philip Zachau. Vår uppgift blev att ta vara på den ursprungliga idén kring formgivningen så mycket som möjligt, men att anpassa den till en rad uppgraderingar med tekniska och aerodynamiska förbättringar.
Sammanlagt blev det ett 50-tal förändringar på den ursprungliga formgivningen. Fronten är delvis ny, grillen annorlunda, en frontsplitter har tillkommit och det finns luftintag till bromsarnas kylning. Bak sitter numera en venturitunnel på undersidan som bidrar till att minska lyftkrafterna tillsammans med en bakvinge.
Man har även gjort ett "Coupé Package", en avtagbar hardtop som ger bättre ljudisolering och förlänger säsongen. För att markera att det rör sig om en uppgraderad version har bilen fått namnet Indigo 3000R Signature Series.
- Det här är fråga om en ytterst begränsad serie av tio unika bilar som representerar ett svenskt ingenjörs- och sportbilsarv," berättar Hans Philip Zachau. Vi är glada över att få vara en del av en unik produkt som lär bli något alldeles speciellt för tio lyckliga ägare.
- Hur framtiden för sportbilen Indigo därefter ser ut återstår att se, men vi är naturligtvis många som går och hoppas på att få se mer av den här typen av biltillverkning i Sverige i framtiden, avslutar Hans Philip Zachau.

Text: Av Pär Brandt, Auto Motor Sport