Konceptbilen Volvo S60 Polestar
11/2, 2013 kl. 13:44Detta vilddjur på 508 hästkrafter, byggt av Volvos officiella tävlingspartner Polestar, är utan tvekan den snabbaste och mest glamorösa konceptbil som Volvo någonsin tillverkat.
Icke desto mindre är detta en verkligt unik bil - ett unikum med raffinerad stil och precis väghållning. Tekniken tillåter en mer intensiv - mer verklighetsnära - körupplevelse med Volvo.
– Vi gick in i projektet genom att granska om produktionsversionen av Volvo S60 kunde fungera som plattform för en potentiell racerbil. Resultatet av detta arbete blev S60 Polestar Concept, förklarar Jan Andersson, teknisk chef inom Polestar.
S60 Polestar Concept levererar en sann Volvo-körupplevelse med kraft under huven och enastående hantering. Den turboladdade raka sexan har trimmats till att leverera en oanad nivå av effekt och vridmoment. Konceptbilens 508 hästkrafter och vridmomentet på 575 Nm verkar totalt punktera data för produktionsversionens T6-motor: 304 hästkrafter och 440 Nm vridmoment.
Kombinationen av ett sänkt, breddat och förstärkt chassi, en avstämd fyrhjulsdrift från Haldex och Öhlins fjädring gör bilen enastående lämplig för både prestandakörning och långresor.
Volvo Polestars tävlingsförare Robert Dahlgren kommenterar: – Det är den absolut mest imponerande trafikregistrerade Volvo jag någonsin kört. Men jag måste också säga att den genuina Volvokänslan finns kvar.
Polestar har varit Volvos tävlingspartner sedan 1996. Företaget erbjuder trimningsteknik och högpresterande komponenter till produktionsmodeller. Polestars prestandahöjande uppgraderingssatser kan köpas och installeras i listade nya och begagnade Volvomodeller hos alla Volvo-återförsäljare. Mer information om Polestar och företagets växande utbud av komponenter och teknikerbjudanden för Volvos produktionsmodeller finns på Polestar.com
Teknisk översikt: Konceptbilen Polestar S60
Volvo T6 rak sexa
0-100 km/h på 3,9 sekunder
Topphastighet över 300 km/tim
508 hk vid 6 500 rpm
575 Nm vid 5 500 rpm
Max varvtal: 7 100
Modifierat cylinderhuvud och modifierade förbränningskammare
Modifierat inloppsgrenrör och luftintag
Turbo Garret 3171
Avgassystem i rostfritt stål Ferrita 3,5"
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »