KRAV PÅ ÖKAD SÄKERHET I VINTERTRAFIKEN
10/10, 2011 kl. 22:56Sverige har en mycket god tradition av att vidmakthålla och utveckla en hög trafiksäkerhet vilket är naturligt i ett land i norra Europa med kallt klimat och långa avstånd. Den tunga trafiken orsakar enligt Transportstyrelsens och Trafikverkets beräkningar cirka 30 - 60 % av trafikstörningarna varje vinter, som ofta beror på att däcken inte är avsedda för vintervägarna.
- Rätt däck är en viktig aspekt som påverkar trafiksäkerheten i allra högsta grad. Ofta pratar vi om vikten av att ha krockkuddar och bilbälte, men att köra med rätt däck är minst lika viktigt för att leva upp till Sveriges höga ambition för trafiksäkerhet, säger Berg i en kommentar.
Berg och Beckman vill även förbjuda vinterdäck på sommaren. Undersökningar har visat att det är lika farligt att köra med friktionsdäck på sommaren som det är att köra med sommardäck på vintern. Bromssträckan kan bli upp till 50 procent längre med friktionsdäck, jämfört med sommardäck. Därför pekar Beckman och Berg i motionen på behovet av att se över om det är lämpligt att använda friktionsdäck på sommaren.
- Eftersom dubbdäcksförbudet införts på vissa håll så kör fler och fler bilister med friktionsdäck året runt för att slippa byta däck inför varje sommar och vinter. Det kan vara farligt eftersom friktionsdäcken inte är lämpliga att köra med på sommaren. Tester visar att det absolut bästa är att köra med dubbdäck på vintern och byta till sommardäck på sommaren, säger Beckman i en avslutande kommentar.
Länk till motionerna: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GZ02XM583
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2011/12&bet=T349
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!