Något för en grupp idérika, innovativa medelstora företag
4/6, 2016 kl. 23:59Strategin att köpa in stora kompletta, komplexa system och komponenter, för att minimera tiden från inleverans av materialflödet till utleverans av personbilar, leder till fördyringar och förseningar av ny teknik och nya komponenter in i bilarna.
Därför pågår fortlöpande en översyn av leverantörsnätet.
Och med 3 nya plattformar, som vardera skall klara ca 7 olika stora bilar, så behövs ett par hundra nya leverantörer.
En grupp av samarbetande företag skulle kunna börja med småleveranser till Volvos prototyputveckling av nya bilmodeller, för att sedan successivt komma in som leverantör till på Volvo´s egen förmontering av sammansatta mera komplexa delar.
Något för en grupp idérika, innovativa medelstora företag med olika specialiteter att ta tag i!
Det finns många olika sätt att utveckla sin verksamhet.
En väg, som flertalet av traktens verkstäder följer, är att vara leverantörer till stora svenska globala företag.
Respektive verkstad har i allmänhet arbetat upp sitt förtroende och gång på gång visat skicklighet och snabbhet hos sin stora kund.
Och allt vore perfekt, om nu inte den stora kunden befann sig i en bransch, där volymerna stadigt minskar?
Vad kan man då göra? Reducera sin egen verksamhet och/eller jobba sig in i en bransch som har tillväxt som mål?
Saker och ting tar tid - mycket tid! Och därför måste man sannolikt göra både och.
Bilbranschen som exempel, befinner sig i en jättelik omdaning! Bilarna måste bli lättare och samtidigt säkrare och ha mindre avgasutsläpp. Dessutom är man inne i en ordentlig volymökning!
Vid ett besök hos Volvo Cars inköp av direkt material i Göteborg härom dagen, i Silf´s regi, nämndes att Volvo beräknas producera ca 500 000 personbilar i år. Och att målet är ca 800 000 personvagnar på längre sikt. I medeltal en bil var 40:e sekund året om!
Den här artikeln har gått ut till ett fåtal av våra kunder, som jag bedömer kan komma ifråga. Mera kött på benen kommer.
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!