NEXO – Hyundais helt nya elbil
6/2, 2018 kl. 22:59I år lanserar Hyundai NEXO, deras andra elbil med en bränslecell som använder vätgas som energibärare. Tack vare den effektiva energiomvandlingen i bränslecellerna har den en räckvidd på 800 km och tankas på cirka 5 minuter. Det gör NEXO till en bil i en klass för sig och som tar ett stort steg i riktningen mot att vara en självkörande bil, då flertalet av funktionerna är anpassade för autonom körning.
I Gävle är Bilvaruhuset Dahlboms Bil återförsäljare och märkesverkstad för Hyundai.
- Som en del av Hyundais mål att introducera 18 miljöbilar på den globala marknaden till 2025, lanserar de nya NEXO, säger Niclas Falkenström, försäljningschef på Dahlboms Bil. Den här revolutionerande elbilen drivs av vätgas och har avancerade förarassistanssystem, ADAS, som visar att NEXO verkligen är en bil för framtiden.
Funktioner som självparkering och filhållningsassistans gör att NEXO tar ett stort steg mot att bli självkörande. Den vätgasdrivna bilen bevisar att även en modell med nollutsläpp klarar av de energikrav som autonoma funktioner innebär.
Eftersom bränslecellerna omvandlar vätgas till el genom en kemisk process sker ingen förbränning, utan värme och vatten är de enda biprodukterna. Dessutom kan den el som bilen genererar även fungera som en alternativ energikälla till bland annat hushållsapparater. NEXO renar även den luft som går igenom bilens system och tar bort partiklar, vilket kan minska fint damm med 99 procent och därmed förbättra luftkvaliteten.
Varför vätgas?
Vätgas är nyckeln till en framtid med ekologiskt hållbar bilkörning. Väte utgör cirka 75 procent av universums totala massa och jämfört med tillgången på fossila bränslen, som används i dagens förbränningsmotorer, så måste det anses som överflöd. Processen med att låta vätgas passera genom en bränslecell genererar energi betydligt effektivare än vad de fossila bränslena kan göra. Man kan också lagra energin i motsats till den elektricitet som behövs för att driva elbilar.
Att hitta en outtömlig och verkningsfull resurs, som bränsle till bilar, är av största vikt, men det viktigaste skälet för Hyundai att utveckla bränslecellsteknologin är att varje enskilt fordon inte kommer att släppa ut några som helst avgaser. Med bara de rena och återvinningsbara biprodukter som släpps ut, blir resultatet en hållbar framtid för bilen.
Hur vätgasbilen fungerar, se figur 1.
Det finns en tankstation för vätgas hos AGA Gas på Sätragatan 17 i Sandviken och den invigdes2017. Stationen är obemannad och har därför betalfunktion med kort.
Vätgasen tillverkas på AGA i Sandviken och det sker industriellt genom elektrolys av vatten, ångreformering av kolväten eller partiell oxidation av kol eller kolväten. Det krävs 5 kilowattimmar för att får fram en kubikmeter vätgas, som man sedan kan köra ungefär en mil på. Gasen komprimeras.
Text: Torbjörn Edlund
Mer info: http://www.vatgas.se/
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!