Nya SUBARU WRX STI är snabbast runt Nürburgring
9/6, 2010 kl. 08:53Budskapet till Subarus utvecklingsavdelning var kristallklart. Bygg vår snabbaste STI någonsin. Nu är det bevisat att de lyckades med uppdraget.
Förutsättningarna för rekordförsöket var inte de bästa. Aprilmorgonen var råkall och banan fuktig. Trots detta lyckades Tommi Mäkinen putsa det gamla STI-rekordet från 2004 med 4 sekunder och noterade den snabbaste varvtiden någonsin för en 4-dörrars sedan på Nürburgring.
Redan i slutet av 80-talet började Subaru använda Nürburgring för att testa chassisättningar och utveckla bilarnas prestanda. Med sina 160 kurvor räknas den 20,8 kilometer långa Nordslingan som Världens tuffaste bana.
För Subaru innebär begreppet ”snabbast” dock mer än bara toppfart och effekt. För att förtjäna epitetet ”den snabbaste STI:n någonsin” krävs även att föraren har full kontroll och kan framföra bilen med fullt förtroende.
- Bilen är otroligt lättkörd och känns trygg även i knepiga kurvor. Det var enkelt för mig att förutsäga hur bilen skulle bete sig i nästa situation. Subarus symmetriska AWD bidrar till det konsekventa beteendet och man har verkligen lyckats utveckla nya STI till en fantastisk körmaskin, säger fyrfaldige WRC-vinnaren Tommi Mäkinen, som rattade nya STI till varvrekordet.
Nya WRX STI har fått chassit uppdaterat för maximal respons och kontroll. Fjädringen har förfinats, samtidigt som framvagnen styvats upp med bland annat kraftigare krängningshämmare och bakvagnsupphängningen försetts med sfärisk bussning – så kallad ”pillow-ball”. Nya WRX STI är också 5 millimeter lägre än den nuvarande.
Tommi Mäkinens varv runt Ringen finns uppladdat på:
http://www.subaru-global.com/special/nbr2010_trailer/index.html
Nya Subaru WRX STI lanseras i oktober i ett helt nytt 4-dörrars utförande. Samtidigt gör den karaktäristiska vingen comeback.
På Bilvaruhuset Dahlboms Bil går man i väntans tider.
- Vi har beställt ett ex av Subaru WRX STI och hoppas den kommer så snabbt som möjligt eftersom intresset är jättestort, säger Christer Dahlbom.
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!