Qingdao blir Nevs strategiska port till Kina för Saab-bilar
8/1, 2013 kl. 13:47Nevs har tecknat avtal med Qingdao i Shandong-provinsen i Kina om ett långsiktigt samarbete. Den inledande investeringen i Nevs uppgår till två miljarder kronor och Qingdao blir genom en riktad nyemission ägare till 22 procent av aktierna i Nevs.
Qingdaos investering i Nevs sker i omgångar och ger Nevs både en stark finansiell partner och en partner som ger tillgång till en viktig marknad. Qingdao stad har via sitt investmentbolag Qingdao Qingbo Investment Co, Ltd, tecknat avtalet med Nevs ägarbolag National Modern Engergy Holdings Ltd samt National Electric Vechicle Sweden AB (Nevs).
– Avtalet innebär en finansiell kapacitet som är ett viktigt steg i att implementera Nevs affärsplan, säger Karl-Erling Trogen, ordförande i Nevs.
– Qingdao är en långsiktig och strategisk samarbetspartner i Kina som också innebär en stor kund, säger Kai Johan Jiang, Nevs CEO och huvudägare.
– Fordon baserad på ny energi är framtiden. Qingdao vill ta en aktiv roll i denna utveckling, säger Qingdaos Borgmästare Zhang Xingi.
Trollhättan är Nevs huvudkontor, med produktutveckling och produktion. Kina är en viktig marknad med möjlighet till stor avsättning för Saab-bilar. Qingdao blir navet för Nevs satsning på Kina som marknad och innebär export genom inskeppning via Qingdao hamn, som har ett strategiskt läge på den kinesiska östkusten. I takt med att kapaciteten i produktionsanläggningen i Trollhättan fylls upp kommer en kompletterande produktionskapacitet gradvis att byggas upp i Qingdao.
Staden Qingdao har nio miljoner invånare och Shandongprovinsen knappt 100 miljoner invånare. Staden är en stor kund av personbilar med både konventionell drivlina och elbilar. Investeringen i Nevs är ett viktigt led i att stärka regionens tillgång till elbilar och stärka den industriella strukturen där fordonsindustrin och elbilar är viktiga framtidsindustrier.
Inom ramen för avtalet genomförs nu en förstudie (feasibility study) av det fortsatta samarbetet.
Nevs förvärvade huvuddelen av tillgångarna från Saab Automobiles konkursbon den 31 augusti 2012 och utvärderar möjligheten till produktionsstart av existerande Saab 9-3 med konventionell drivlina efter sommaren 2013. Den första elbilen planeras att lanseras i början av 2014. Nevs systerbolag i Kina startade i oktober 2012 en batterifabrik i Peking för högprestanda-batterier.
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!