Sommardäck innebär risk för trafikolyckor i vinterväglag
24/4, 2017 kl. 23:36SMHI förutspådde att kan komma två decimeter snö i Gävleborg den 25 april. Den 15 april tvingades bilägarna att byta till sommarhjul, vilket gör att det finns stor risk för trafikkaos och svåra olyckor. Riksdagsman Lars Beckman (M) har ställt en fråga till statsrådet Anna Johansson (S) om hon är beredd att vidta en översyn av gällande lagstiftning för att undvik att sådan här situationer inte ska behöva inträffa i framtiden.
Datumet är sannolikt satt för att passa bilister i Stockholm och södra Sverige. Ibland blir det dock olyckligt med ett datum så tidigt på våren. 2017 är ett sådant år där det nu under påsken inträffade blixthalka och snöstorm, som innebar stora trafiksvårigheter för bilister som körde norrut. Detta hände även i andra delar av Sverige. Polisen gick till och med ut och varnade bilister och bad att de skulle byta tillbaka till vinterdäck om de hade bytt till sommardäck.
Sveriges riksdag har antagit en nollvision om antalet döda i trafiken, och ett datum för vinterdäcksbyte som inte är anpassat efter normalförhållanden i Sverige går emot den visionen. Det finns även andra praktiska problem. Det blir ett mycket stort tryck på Sveriges däckverkstäder när många bilister ska byta däck på ett par veckor.
Det logiska vore att ha ett datum för vinterdäcksbyte, om man överhuvudtaget ska ha det, som är bättre anpassat till det klimat som råder i Sverige. Ett lämpligt datum för huvuddelen av Sverige vore sista april, men för fordon i norra Sverige skulle det till och med kunna vara ännu senare.
Med anledning av detta vill jag fråga statsrådet Anna Johansson:
Är statsrådet beredd att vidta en översyn av lagstiftningen och datumet rörande vinterdäcksbyte?
Lars Beckman
Riksdagsledamot (M) för Gävleborg
Verksam i Civilutskottet
Telefon: 08-786 53 90
E-post: lars.beckman@riksdagen.se
http://www.larsbeckman.se
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!