För att avgöra vilka märken som konstant levererar bilar som svarar upp mot konsumenternas krav och behov görs en sammanställning som bygger på totalbetyg, praktiska tester och driftstillförlitlighet. En sammanvägning av respektive modells poäng ger sedan varumärket dess slutliga ranking. När alla data sammanställts och poängen räknats fram slutade Subaru på en silverplats bakom premiummärket Audi.
Det är inte första gången Consumer Reports ger Subaru erkännanden. 2015 korades Impreza till ”Best Compact”, Legacy till ”Best mid-size sedan”, Forester till ”Best Compact SUV” och Outback till ”Best Wagon” (bästa kombi) med den högsta poäng som dittills tilldelats en kombi. Samma år vann Outback Consumer Reports stora ägarundersökning samtidigt som Forester knep andraplatsen.
Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Subaru i Gävleregionen sedan 1982, samma år som märket introducerades i Sverige.
– Det känns fantastiskt att få sälja Subaru, som år efter år placerar sig högst eller högt i test efter test för hög kvalité, nöjda kunder, bra utrustningsnivå till ett rimligt pris vilket sammantaget ger ännu fler nöjda kunder som gör att Subaru hela tiden ökar i popularitet, säger Christer Dahlbom, vd för Dahlboms Bil.

Länk till Consumer Reports hemsida:
http://www.consumerreports.org/cars/which-car-brands-make-the-best-vehicles/