Subaru LEVORG - Sports Tourer med fokus på sport
20/11, 2013 kl. 09:35Subaru LEVORG premiärvisas i mitten av november på Tokyo Motor Show. Modellen kommer att lanseras i Japan under våren. Under huven ruvar en 2-liters, direktinsprutad turboladdad Boxer-motor på 300 hästar.
Två motorer står på menyn. Dels en helt nyutvecklad 1,6-liters bensinmotor på 170 hk och 250 Nm och dels en vidareutvecklad 2-liters på 300 hk och 400 Nm. Båda motorerna är direktinsprutade Boxer-motorer med turboladdning.
Motorerna är kopplade till Subarus automatlåda Lineartronic. I kombination med 2-litersmotorn har lådan 3 körprogram och erbjuder åtta steg i manuellt läge. En mellandifferential fördelar sedan ut kraften till den permanenta 4-hjulsdriften och den symmetriska drivlinan.
Subaru LEVORG är 469 cm lång, 178 cm bred och 147 cm hög. Bilen har sju krockkuddar och den senaste generationen av det aktiva säkerhetssystemet EyeSight.
Subarus nya EyeSight-system innehåller olika funktioner som assisterar föraren, bland annat:
● adaptiv farthållare - håller avståndet till framförvarande fordon
● nödbromssystem - bromsar om en ankommande kollision uppdagas
● vingelvarnare - säger till om man byter fil oavsiktligt.
Allt övervakas av en stereokamera, utvecklad av Subaru, och som täcker ett bredare område än radarbaserade system. Fordon, fotgängare och andra objekt framför bilen upptäcks av kameran. Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Subaru i Gävleregionen sedan det populära bilmärket introducerades i Sverige 1982.
- Vi ser fram mot att få presentera den här häftiga bilen för våra kunder, säger Christer Dahlbom, VD Dahlboms Bil. Och så att få prova den själv, förstås…
Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2012 tillverkades totalt 753.320 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!