Världspremiär för nya Subaru WRX STI i Detroit
14/1, 2014 kl. 21:52Redan förra generationen Subaru STI satte varvrekord på Nürburgring*. Under utvecklingen av nya WRX STI har fokus legat på att ytterligare vässa köregenskaperna. Nya WRX STI kommer att ta körglädjen till helt nya höjder.
WRX STI kommer att erbjudas med manuell 6-växlad låda. Lägena har blivit mer distinkta och tillåter snabbare växlingar. Även styrningen är uppdaterad och responsen från den D-formade ratten är omedelbar – nästan som i en go-cart.
WRX STI har precis som sin föregångare SI-Drive med tre lägen och den justerbara mellandifferentialen DCCD. För att ytterligare vässa bilens uppträdande och ge ännu bättre skjuts genom kurvorna är nya WRX STI även utrustad med Active Torque Vectoring, som flyttar gränserna och säkerställer att alla fyra hjulen driver maximalt i alla lägen.
WRX STI baseras på nya Impreza, vilket innebär 2,5 cm längre axelavstånd och större inneutrymmen än föregående generation samt hela 460 liter bagageutrymme bakom det fällbara baksätet.
Nya WRX STI kommer att lanseras i Sverige under maj månad 2014.
Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Subaru sedan det populära bilmärket introducerades i Sverige!
- WRX STI är ju en riktig ikon och kanske den modell som är starkast förknippad med varumärket. Vårt DNA och vår motorsporttradition lever vidare i nya WRX STI och vi ser verkligen fram emot att få visa upp den för våra kunder, säger Christer Dahlbom, VD Dahlboms Bil.
*) Subaru STI satte 2010 det gällande varvrekordet för 4-dörrars sedaner på Nürburgring med 7.55.00.
Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2012 tillverkades totalt 753.320 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!