Vinterdäcken - dubbar eller dubbfritt
27/10, 2008 kl. 23:23Provat på att köra in i en frostbelagd rondell med sommardäck? - Gör inte det! Byt till vinterdäck och kör säkert, säger Roger Liljebjörn, Vulcano Däck och fälg AB i Sandviken. - Ditt val av däck påverkar både trafiksäkerhet och miljö. Vinterdäcken är en säkerhetsdetalj. Och för att få rätt däck, är det viktigt, att man väljer däck efter de körförhållanden man har. - Du kan välja mellan dagens tre typer av vinterdäck:
På is fungerar dubbdäck bäst. Dubbfria däck för nordiska förhållanden är lika bra som dubbade - utom på is!
På våta och torra vintervägar med asfalt är de dubbfria Europadäcken bäst.
- Men kom ihåg: Det finns inget däck för alla situationer och väglag. Kör med insidan!
- Sommardäcken får aldrig användas såsom dubbfria vinterdäck! Gummiblandningen i sommardäck är anpassad efter sommarförhållanden. Glöm inte bort, att de blir hårda och utan grepp, när det är kallt!
Snöiga eller isiga vägar? Om du kör på isiga, mera än på snöiga vägar, skall du välja dubbdäck.
Dubbdäcken är ett gott val speciellt i landets södra och mellersta kusttrakter där vägarna ofta är isiga på vintern. Friktionsdäcken passar bättre på snöiga vägar.
Is eller hårt packad snö? Om du kör med friktionsdäck på is eller hårt packad snö, till exempel i korsningar, skall du vara extra försiktig för på sådant underlag har friktionsdäck sämre grepp än dubbdäck.
Tysta däck! Om det är viktigt för dig, att däcket är tyst, så skall du välja ett friktionsdäck. De har den lägsta ljudnivån på snöfria vägar.
Hösthalkan! På hösten kan du byta till friktionsdäck tidigare än till dubbdäck. Byter du till friktionsdäck tidigt, behöver du inte vara rädd för de kraftiga växlingarna i väglaget på hösten. Friktionsdäcken ger större körsäkerhet också på våren, då temperaturerna ofta växlar mycket snabbt.
Friktionsdäck året om? Friktionsdäcket är konstruerat för vinterbruk. Ett friktionsdäck som slitits ojämnt på grova vägar på våren har dåliga köregenskaper, och slits snabbt ned när det blir varmare, jämfört med ett bra sommardäck. Använd därför inte friktionsdäcken året om.
Sommardäck är det lönsammaste och säkraste alternativet på sommaren.
Kolla luftrycket i däcken! Betrakta fordonsfabrikantens uppgift om rekommenderat tryck som ett absolut minimum (jfr lägsta strecket på oljestickan). Kontrollerar du trycket sällan, eller om du ibland kör med last, kan du gärna fylla 0.2-0.3 bar extra. Då håller däcket längre.
Däck är känsliga för hög värme och solljus (ozon). De skall lagras svalt, mörkt och torrt. Det är direkt olämpligt att lagra hjulen i pannrummet eller utomhus.
Lösa däck skall lagras stående medan kompletta hjul kan lagras liggande.
Använd inte starka lösningsmedel eller så kallad däckfärg vid rengöring, om du vill undvika skador på gummit. Vill du ha en svart och ren yta kan du med fördel använda någon typ av vaxschampo.
Skydda däcken på husvagnar genom att ställa en skiva för hjulet? Det skyddar givetvis mot solsken och regn. Men, nu har man istället skapat en ugn där däcket förvaras, vilket kan vara lika skadligt.
När däcket blivit 5-6 år, bör man göra en noggrann kontroll av det och byta ut det, om det finns sprickor eller skador - även om mönsterdjupet är bra!
Däckets ålder står angivet på den ena däcksidan längst ner vid fälgen. Där finner du ofta betäckningen DOT följt av en massa tecken. De sista siffrorna anger tillverkningsvecka och år.
Exempel: DOT XN MO XKNL 1702, som anger att däcket är tillverkat vecka 17 år 2002.
Information om däck och fälgar finns också på http://www.stro.se
Besök gärna eller kontakta Roger Liljebjörn och hans team för mer information
073-0462584
Roger.liljebjorn@vulcanodack.se
Vulcano Däck och fälg AB finns på Stallgatan 9 i Sandviken.
Denna artikel är publicerad på Motormagasinet - motortidningen där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!